— vragen of advies
Veelgestelde vragen
— Advies
Bij het vervangen van een los wiel ontvangen wij graag de volgende maatvoeringen:
De buitenmaat/doorsnede van het wiel/band
De doorsnede van het asgat
De naaflengte/inbouwlengte. Dit is de ruimte die het wiel nodig heeft op de as van buitenkant wiel tot aan buitenkant wiel.
Wat ook belangrijk kan zijn is wat is het gewicht (constructie+belasting) wat de wielen moeten kunnen dragen en hoeveel wielen hiervoor gebruikt worden. Dit zijn er soms namelijk meer dan 4 stuks.
Als extra informatie kan een foto van het wiel handig zijn. Een omschrijving van de omstandigheden zoals vlakke of niet vlakke ondergrond, drempels etc. Mag het wiel wel of niet afgeven. Indien u prijs en levertijd opvraagt vergeet dan niet het benodigde aantal op te geven.
Bij het vervangen van een compleet zwenkwiel of boekwiel zijn de volgende gegevens belangrijk om door te geven:
Het type bevestiging: plaat, boutgat, draadeind, expander, stift en de maat ervan.
De bouwhoogte van het wiel en en eventueel de doorsnede van het wiel.
Wat ook belangrijk kan zijn is wat is het gewicht (constructie+belasting) wat de wielen moeten kunnen dragen en hoeveel wielen hiervoor gebruikt worden.
Als extra informatie kan een foto van het wiel handig zijn. Een omschrijving van de omstandigheden zoals vlakke of niet vlakke ondergrond, drempels etc. Mag het wiel wel of niet afgeven. Indien u prijs en levertijd opvraagt vergeet dan niet het benodigde aantal op te geven.
Bij vervanging van de velgen vragen wij om de volgende informatie:
Wat is de huidige bandenmaat die om de velg zit.
Hoeveel montage gaten heeft de velg.
Wat is de doorsnede van het middengat.
Wat is de steekcirkel van de montagegaten.
Verder kan het nog belangrijk zijn of de aansluiting van de velg in het midden van de velg zit of naar binnen of naar buiten verschoven zit. Waardoor de spoorbreedte smaller of breder wordt.
De geadviseerde bandenspanning wordt normaalgesproken op de band vermeld. Bij een kunststof velg moet u kijken welke spanning er op de velg en op de band vermeld word en de laagste nemen. Meestal is met een kunststof velg max. 2 à 2,5 bar.
Kijk op de buitenband voor een bandenmaat. Een binnenband kan voor meerdere maten banden geschikt zijn waardoor het soms aan de hand van de binnenband niet duidelijk is welke maat u voor vervanging nodig heeft.
Begin met de buitenband tegenover het ventiel onderin de velg te drukken zodat er bij het ventiel meer ruimte ontstaat waarna u met een bandenlichter kan beginnen de band te verwijderen. Indien u alleen een binnenband wilt vervangen hoeft de buitenband alleen aan 1 kant losgemaakt te worden.
Bij het monteren van de binnenband doe een klein beetje lucht in de binnenband zodat deze niet helemaal bol staat en minder makkelijk tussen de velg en de band terecht kan komen. Begin met omleggen tegenover het ventiel en leg de buitenband zoveel mogelijk in de holling van de velg. Probeer de band zoveel mogelijk met uw bloten handen om te leggen. Wanneer u bandenlichters gebruikt loopt u het risico dat u de band lek maakt. Dan kan de binnenband tussen de velgrand en de bandenlichter in komen.
— Technische informatie
De draagvermogen die bij het product vermeld word is per stuk. Wanneer er 4 wielen worden toegepast wordt er vanuit gegaan dat er 3 van de 4 wielen dragen.
Het gewicht is namelijk nooit perfect verdeeld en vloer / constructie zijn nooit zo perfect vlak dat elk wiel even veel draagt.
Bij het toepassen van 4 wielen mag er dus nooit gerekend worden met 4x draagvermogen per wiel omdat deze ideale situatie nagenoeg nooit zal voorkomen.
Bij het toepassen van meer wielen per object is het nog lastiger te bepalen hoeveel wielen op elk moment dragen.
Een zwenkwiel is een wiel dat alle kanten op draaien. Behalve dat het wiel draait, draait het geheel ook op een punt bij de bevestigen. Bijvoorbeeld een wiel met een bevestigingsplaat met 4 gaten heeft een lager aan de bevestigingsplaat zitten waardoor het wiel elke richting op kan zwenken.
Een bokwiel of ook wel vast wiel genoemd kan alleen in een rechte lijn rijden. Het wiel staat gefixeerd in 1 richting en verschilt daarmee van een zwenkwiel.
Bokwielen worden vooral toegepast i.c.m. zwenkwielen. Meestal 2 zwenkwielen en 2 bokwielen. Dit heeft vooral voordeel op lange afstanden en schuine gedeeltes. Het voordeel is dat het minder moeite kost om het object rechtuit te laten rijden. In kleine ruimtes is deze oplossing zeer onhandig.
Glijlager: Een glijlager is meestal van polyamide, een slijtvast kunststof. Dit lager heeft de meeste weerstand. Let op met smeren. Niet alle smeermiddelen zijn geschikt voor kunststof.
Rollager of naaldlager: Een rollager bestaat uit meerdere rollen tussen de as en het wiel. Dit zorgt ervoor dat de rolweerstand lager is en dus makkelijker rolt.
(Precisie)kogellager: Een kogellager bestaat uit meerdere kogels wat zorgt voor zo’n klein mogelijk raakvlak. Dit lager heeft de laagste rolweerstand en rolt dus het makkelijkst.
Conuskogellager: Is het hetzelfde als een kogellager alleen goedkoper uitgevoerd en kwalitatief wat minder als een precisiekogellager.
Bij een enkele rem blokkeert alleen het wiel.
Bij een dubbelle rem blokkeert zowel het wiel als de zwenk.
Wanneer er 2 wielen van de 4 met rem worden toegepast op een gladde ondergrond staat het object in princiepen stil. Bij een enkele rem kan het object alleen nog op de zwenk bewegen maar rijdt niet weg.
PU of wel PolyUrethaan en Vulkollan zijn zachte kunststoffen welke in verschillende hardheden wordt geleverd. Het voordeel van deze materialen is dat ze veel slijtvaster zijn dan rubber en dus een langere levensduur. Ze zijn ook zeer snijvast. Deze materialen lopen dus geruisloos en beschadigen de ondergrond niet.
Het verschil tussen Vulkollan en Polyurethaan is dat vulkollan slijtvast van de toplaag tot op de kern is en PU minder slijtvast naar de kern toe wordt. Vulkollan zal op den duur altijd donkerder kleuren, de standaard kleur is bruin/geel. De standaard kleur van PU is geel/bruin/oranje. Echter kunnen ze het in elke kleur produceren. Andere kleuren die vaak voorkomen zijn zwart, grijs, blauw, groen, doorzichtig, etc.
— Verzenden
Binnen Nederland € 13,- ex. btw voor een pakket t/m 20 kg. Voor de waddeneilanden geldt een toeslag.
Belgie € 17,- ex. btw voor een pakket t/m 20 kg.
Duitsland € 20,- ex. btw voor een pakket t/m 20 kg.
Voor bestellingen onder de € 25,- ex. btw berekenen wij € 3,50 ex. btw aan klein orderkosten.
Wij verzenden pakketten met DPD.
Wanneer uw bestelling verzonden is ontvangt een bericht van DPD met de track and trace gegevens en het eventuele levermoment.
Afhalen is mogelijk. Wij hebben een showroom waar na bestelling zonder afspraak afgehaald kan worden. Het wordt wel gewaardeerd wanneer er doorgegeven wordt wanneer wat de planning is voor afhalen. Uiteraard berekenen wij dan geen verzendkosten.
— Corona
— Niet het juiste antwoord?
Mocht u toch nog vragen hebben neem dan gerust contact op. Vul het onderstaande formulier in of bel +31(0) 10 – 466 09 85.